torsdag den 1. maj 2008

Videre om Arto.dk

Jeg har nu læst en del artikler, bl.a. ”Kærlighed og venskab på Arto.dk”, ”Bag om Arto.dk – fra venskaber til mediepanik” og ”Arto.dk – hvorfor, hvordan og hvem” alle af Malene Charlotte Larsen og jeg har bevæget mig rundt på Arto.dk. Jeg må sige, det ikke umiddelbart gjorde mig til den store tilhænger, men jeg har et større indsigt i hvad Arto.dk bruges til af de unge.

Først skal det nævnes, at jeg har kigget lidt på Arto.dk sammen med min datter. Hun kunne bruge timer på siden, der er rigtig mange emner, klubber, musik osv. hun har interesse i. Aldersgrænsen giver jeg ikke en pind for. Når man opretter en bruger, anbefales det at unge under 12 ikke deltager. Men man kan jo skrive lige, hvad man har lyst til og dermed også gå ind på, hvad man har lyst til – hvad med ”God sex – få et bedre sexliv”, hvor opretteren af klubben har bestemt, at man skal være mindst 14 år for at blive medlem???

Min bekymring går bl.a. på de børn og unge der er usikre, de som måske ikke er ”smukke” og ”lækre”, Kærlighed og venskab på Arto.dk (p. 13), opnår de, på Arto.dk, den anerkendelse og positive bekræftelse, de har brug for til at udvikle deres selvværd, selvtillid og identitet. Får de blåstemplingen, som bl.a. opnås ved ”at blive omtalt i en anden brugers profiltekst” Kærlighed og venskab på Arto.dk (p. 12) – vel at mærke positivt omtalt. Et sted står der, at unge bare går op i at være sig selv – ”at være så ægte som muligt”, Arto.dk – hvorfor, hvordan og hvem (p. 166), at de unges identitet ikke er præget af rollespil. Jeg mener at Arto.dk er et rum, en arena, som enhver anden, hvor de unge påtager sig den rolle/identitet der kræves og forventes netop der. Jeg kan godt genkende eksemplerne på sprogbrugen på Arto.dk – den samme bliver brugt når mine børn benytter sms eller msn, men jeg kan også se den rolle de går ind i, når de kommunikerer med vennerne – den er tydelig, især hvis de er på msn og jeg samtidig syntes jeg skal tale med dem. Ofte bliver der sagt meget positive ting om netop den unge, der i forvejen er populær, udelukkende med det formål, selv at blive ”godkendt” – hvor ægte er det? Jeg kan ikke tro, at netop de 80 % af børn og unge som benytter Arto.dk, http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=12503, har besluttet, at her i dette forum, skal det være ægte, her er vi os selv – ude af roller!

Ingen kommentarer: